Każdy z nas słyszał „Powinieneś zacząć ćwiczyć, spacerować albo biegać. Wiesz jak to dobrze wpływa na organizm?” Część osób ignoruje takie informacje. Ale czy lekceważąc aktywność pozbawiamy się lepszej pracy mózgu?
Co ma do tego krew?
W ludzkim ciele na każdy kilogram masy ciała przypada 75 ml krwi. Dorosły człowiek będzie jej miał około 4-6 l. Głównym zadaniem krwi jest transport tlenu, składników pokarmowych, hormonów i innych substancji do komórek. Wykonując różne ćwiczenia czy lekką aktywność organizm (głównie mięśnie) potrzebują więcej tlenu oraz innych substancji, co poskutkuje szybszym przepływem krwi w naszym ciele. Krew będzie mogła lepiej dotrzeć do każdego elementu w ciele, a tym samym, np. mózg dostanie więcej niezbędnych składników.
Funkcje poznawcze
Czym są? To nic innego jak nasze umiejętności dotyczące m.in. przyswajania wiedzy o otaczającym nas świecie, orientacji w terenie, przetwarzania uzyskanych informacji, służą nam do poznania rzeczywistości, co później wpłynie na nasze reakcje na dany bodziec oraz nasze zachowanie.
Aktywność a praca mózgu u dorosłych i osób starszych
W pewnym przeglądzie [1] sprawdzono 98 randomizowanych, kontrolowanych badań, w których sprawdzano wpływ aktywności na pracę mózgu u osób starszych. Odkryto, że ćwiczenia wykonywane przez co najmniej 52 godziny wpływają na poprawę funkcji poznawczych u osób starszych z zaburzeniami funkcji poznawczych oraz bez nich. Aktywności, które wypadły pozytywnie to aerobik, trening siłowy, ćwiczenia umysł-ciało lub kombinacje tych interwencji. Ćwiczeniami umysł-ciało jest m.in. joga oraz tai-chi.
W innym badaniu wzięły udział 132 osoby w wieku 20–67 lat bez żadnych zaburzeń pracy mózgu i z wydolnością tlenową poniżej mediany [2]. Podzielono je na 2 grupy: 6-miesięczne i 4-tygodniowe z ćwiczeniami aerobowymi i rozciąganiem. U uczestników znacznie wzrosła wydolność tlenowa i zmniejszyło się BMI (podczas ćwiczeń aerobowych). Praca mózgu się poprawiła, ale większy efekt zaobserwowano w grupie osób 40-67 lat. Dodatkowo kora mózgowa znacząco zwiększyła swoją grubość po lewej stronie czoła w grupie z ćwiczeniami aerobowymi niezależnie od wieku.
Czy efekty pojawiają się również u dzieci?
W randomizowanym, kontrolnym badaniu wzięto pod lupę 221 dzieci w wieku 7-9 lat [3]. Zostały one losowo przydzielone do 9-miesięcznego programu zajęć pozaszkolnych lub do grupy kontrolnej. U dzieci, które wykonywały aktywność, poprawiła się sprawność fizyczna, zwiększyła się również ich uwaga oraz nastąpiła poprawa funkcji mózgu w wykonywanych zadaniach.
Ćwiczenia aerobowe i trening oporowy
Chun-Chih Wang i in. [4] przeprowadził badanie z udziałem 42 młodych mężczyzn. Wykonywali oni test Stroopa w oddzielnych dniach po 1 sesji ćwiczeń aerobowych, ćwiczeń oporowych oraz siedzeniu. Ćwiczenia poprawiły wyniki w teście Stroopa, co sugeruje wpływ aktywności na pracę mózgu.
Słowa końcowe
Zaleca się wykonywać ćwiczenia fizyczne naprzemiennie z wykonywaną pracą umysłową, co spowoduje większą efektywność oraz regenerację ciała i mózgu.
Ćwiczenia pozytywnie wpływają na skupienie oraz funkcje poznawcze u dorosłych oraz dzieci. U najmłodszych zaobserwowano również pozytywny wpływ regularnej aktywności na wyniki w nauce [5], co może zainteresować rodziców przy wyborze zajęć pozaszkolnych oraz wspólnego spędzania czasu ze swoimi pociechami.
Brak ruchu przyczynia się do dysfunkcji pracy mózgu, co stanowi czynnik ryzyka pojawienia się demencji. Aktywność fizyczna to nie tylko pozytywne efekty wymienione powyżej, ale również inwestycja w zdrowie, której wpływ odczujemy w każdym aspekcie życia.
Podziel się swoją opinią w komentarzu poniżej ⬇️.
Odwiedź media społecznościowe: Instagram, Facebook.
W razie pytań wejdź w zakładkę kontakt.
- Bibliografia
[1] – Gomes-Osman J, Cabral DF, Morris TP, McInerney K, Cahalin LP, Rundek T, Oliveira A, Pascual-Leone A. Exercise for cognitive brain health in aging: A systematic review for an evaluation of dose. Neurol Clin Pract. 2018 Jun;8(3):257-265.
[2] – Effect of aerobic exercise on cognition in younger adultsA randomized clinical trial Yaakov Stern, Anna MacKay-Brandt, Seonjoo Lee, Paula McKinley, Kathleen McIntyre, Qolamreza Razlighi, Emil Agarunov, Matthew Bartels, Richard P. Sloan Neurology Feb 2019, 92 (9) e905-e916.
[3] – Hillman CH, Pontifex MB, Castelli DM, Khan NA, Raine LB, Scudder MR, Drollette ES, Moore RD, Wu CT, Kamijo K. Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. Pediatrics. 2014 Oct;134(4):e1063-71.
[4] – Wang, Chun-Chih & Alderman, Brandon & Wu, Chih-Han & Chi, Lin & Chen, Su-Ru & Chu, I-Hua & Chang, Yu-Kai. (2019). Effects of Acute Aerobic and Resistance Exercise on Cognitive Function and Salivary Cortisol Responses. Journal of Sport and Exercise Psychology. 41. 1-9. 10.1123/jsep.2018-0244.
[5] – de Greeff JW, Bosker RJ, Oosterlaan J, Visscher C, Hartman E. Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: a meta-analysis. J Sci Med Sport. 2018 May;21(5):501-507.